ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 13/12/2024
Της: Ασημακοπούλου Σοφίας – Χάιδως, Βουλευτού Β΄ Πειραιά
ΠΡΟΣ: Την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: Κυρία Υπουργέ, Κύριε Υπουργέ, Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι τρίτεκνες εκπαιδευτικοί μακριά από τα παιδιά τους και τις οικογένειες τους, τις έφεραν σε απόγνωση και μέσω σχετικής επιστολής, ζητούν βοήθεια και λύσεις στα σοβαρά προβλήματα τους. Αιτούνται μεταξύ άλλων, να τεθεί υπό ψήφιση, σχετική νομοθετική ρύθμιση, ώστε να μπορούν να έχουν προτεραιότητα στις αποσπάσεις και στις μεταθέσεις τους, κάτι το οποίο τους είχε υποσχεθεί, αλλά δεν έγινε ποτέ πράξη. Με τον τρόπο αυτό, θα προστατευτεί η οικογενειακή ενότητα και θα έρθει ισορροπία σε εκείνες και στην οικογένεια τους. Είναι γνωστό ότι, οι τρίτεκνες μητέρες για να κρατήσουν τη δουλειά τους, αναγκάζονται να κάνουν τεράστιες θυσίες ακόμη και σε βάρος των παιδιών τους. Οι εξαγγελίες στο Συνέδριο «Δημογραφικό 2024 – Εθνική Προτεραιότητα», τους έδωσαν την ελπίδα ότι θα εξομοιωθούν με τους πολύτεκνους συναδέλφους τους και ότι θα έχουν και εκείνες προτεραιότητα στις μεταθέσεις και στις αποσπάσεις. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ακόμα και ένας νεοδιόριστος εκπαιδευτικός, μπορεί από την πρώτη χρονιά να πάρει απόσπαση που θα προσμετράται στην υπηρέτηση της οργανικής του θέσης και δε θα χρειάζεται να αφήσει τα τρία του παιδιά πίσω με τον/την σύζυγο για δύο ή και περισσότερα χρόνια. Επίσης, σημαίνει ότι στις μεταθέσεις θα μετακινούνται κατά προτεραιότητα και αν δεν υπάρχει οργανική θέση στο νομό τους, θα μετακινούνται σε όμορο νομό. Ωστόσο, τίποτα από αυτά που τους είχαν υποσχεθεί δεν έγινε, αφήνοντας τις τρίτεκνες μητέρες χωρίς ελπίδα και μακριά από τις οικογένειες τους από δύο ως και περισσότερα έτη. Η απελπισία και η απόγνωσή τους είναι τέτοια, που παρά το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, αποφάσισαν να προβούν μαζικά σε αιτήσεις απόσπασης και μετάθεσης κατ’ εξαίρεση, με την ελπίδα ότι τα μέλη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Α/μιας και Β/μιας Εκπαίδευσης θα «συγκινηθούν» από τις προσωπικές τους ιστορίες και θα δώσουν θετική γνωμοδότηση, κατά παρέκκλιση του νόμου. Δυστυχώς, ούτε αυτό έφερε κάποιο αποτέλεσμα. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν τρίτεκνες μητέρες διορισμένες στα Δωδεκάνησα που έχουν αφήσει τα παιδιά τους στην Κομοτηνή ή τις Σέρρες, τρίτεκνες μητέρες διορισμένες στη Μυτιλήνη, που τα παιδιά τους είναι στην Ξάνθη, χωρίς άμεση προοπτική για τις επόμενες χρονιές να ενωθούν με τους δικούς τους. Έτσι, βρέφη, παιδιά και έφηβοι χάνουν την καθημερινή φροντίδα και στήριξη των γονιών τους. Είναι άμεση ανάγκη να στηριχτεί ο ιερός θεσμός της οικογένειας και να μην βρίσκονται γονείς και παιδιά σκορπισμένοι στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Από την μια βλέπουμε να δημιουργείται το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, και από την άλλη να καταπατάται με τον πιο σκληρό τρόπο η οικογενειακή ενότητα. Σχετικά και με το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα της χώρας μας, είναι μεγάλη ανάγκη η στήριξη της εργαζόμενης μητέρας, ώστε να κρατηθεί η οικογένεια ενωμένη και να συνεχίσουν και οι νεότερες γυναίκες να κάνουν παιδιά, ώστε να αναστηθεί η ελπίδα για το μέλλον της πατρίδας μας. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί: 1.Σκοπεύετε να παρέμβετε άμεσα, ώστε να βρεθεί λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τρίτεκνες μητέρες, αλλά και να τεθεί υπό ψήφιση η σχετική νομοθετική ρύθμιση για τις αποσπάσεις και τις μεταθέσεις, για να προστατευτεί η οικογενειακή ενότητα; 2. Θα φροντίσετε να εξομοιωθούν τα δικαιώματα των τρίτεκνων με τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς;
Η ερωτώσα Βουλευτής ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ
ΠΡΟΣ:
Τη Βουλή των Ελλήνων Διεύθυνση
Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων
ΚΟΙΝ.: 1) Υπουργείο
-Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
2) Βουλευτή κ.
-Σοφία – Χάιδω Ασημακοπούλου
(Δια της Βουλής των Ελλήνων)
ΘΕΜΑ : «Απάντηση στην Ερώτηση με
αρ. πρωτ. 2185/13-12-2024»
Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού
Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Οι γενικές μεταθέσεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας
και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διενεργούνται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων
μοριοδότησης όπως αυτά ορίζονται από τις διατάξεις του Π.Δ 50/96, του Π.Δ 100/97 καθώς και του Ν.3848/10 (αρ.30 & 31), όπως τροποποιήθηκε από
το Ν.4038/2012 (αρ.33).
Σύμφωνα με το άρθ. 3 του ΠΔ 50/1996 (ΦΕΚ45Α’/08-03-1996), αρμόδιο όργανο για
τις μεταθέσεις διδακτικού προσωπικού από περιοχή σε
περιοχή είναι το Κεντρικό Υπηρεσιακό
Συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ/ΚΥΣΔΕ), ενώ για τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις από σχολείο σε
σχολείο εντός της ίδιας
περιοχής μετάθεσης, καθώς και για τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών,
που μετατίθενται, η αρμοδιότητα ανήκει στα Περιφερειακά Υπηρεσιακά
Συμβούλια (ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ).
Οι εκπαιδευτικοί οι ανήκοντες σε μία από τις ειδικές
κατηγορίες που αναφέρονται στο άρθρο 13 του π.δ. 50/1996
(45Α΄), στο άρθρο
17 του ν. 3402/2005 (258Α΄),
της παρ. 1 του
άρθρου 6 του ν. 3454/2006 (75Α΄) και στο άρθρο 52 του ν. 4115/2013 (24Α΄) όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 39 του ν.4403/2016 (125Α΄), μετατίθενται κατά προτεραιότητα,
την οποία διατηρούν και κατά τη διαδικασία των αποσπάσεων από ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ σε
ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ, σύμφωνα και με την πιο πρόσφατη, υπ’αριθμ. 34882/Ε2/04-04-2024 (ΑΔΑ: ΡΟΣΤ46ΝΚΠΔ-ΛΓ1) εγκύκλιο αποσπάσεων για
το διδακτικό έτος 2024-2025.
Επιπλέον, για τους εκπαιδευτικούς
που υπάγονται στις ειδικές
κατηγορίες μετάθεσης, δεν απαιτείται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του π.δ. 50/1996 όπως αντικαταστάθηκε
με το άρθρο 7 του π.δ. 100/1997
(ΦΕΚ 94Α΄), χρόνος υπηρέτησης της οργανικής θέσης για
τη θεμελίωση του δικαιώματος μετάθεσης.
Διευκρινίζουμε, ωστόσο ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. α) της παρ. 5 του άρθρου
62 του ν. 4589/2019 (13Α΄), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του ν.
4722/2020 (177Α΄) και διαμορφώθηκε με την προσθήκη εδαφίου με το άρθρο 17 του
ν. 5128/2024 (118Α΄): «[...] Η οριστική τοποθέτηση των νεοδιοριζόμενων
εκπαιδευτικών πραγματοποιείται κατά τη διαδικασία των μεταθέσεων, στο πλαίσιο
της οποίας συγκρίνονται, κατά περίπτωση, με τους λοιπούς
εκπαιδευτικούς, μέλη Ε.Ε.Π.
ή Ε.Β.Π. του κλάδου τους. Με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου,
οι νεοδιοριζόμενοι υποχρεούνται να παραμείνουν στην περιοχή
διορισμού τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών και
οποιαδήποτε υπηρεσιακή μεταβολή που επιφέρει μεταβολή της τοποθέτησης αυτής, όπως απόσπαση
ή μετάθεση, βάσει γενικής ή ειδικής διάταξης
κατά το ως άνω χρονικό
διάστημα, δεν επιτρέπεται. Σε περίπτωση διορισμού στην Ε.Α.Ε. ισχύει η
υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου και, επιπροσθέτως, ο νεοδιοριζόμενος
υποχρεούται να υπηρετήσει στην Ε.Α.Ε. για χρονικό διάστημα
τουλάχιστον πέντε (5) ετών.
Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις
ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου
13 του π.δ. 50/1996 (Α’ 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α’ 47), αντίστοιχα,
καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως
ή έχουν τέκνα με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται, με
απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών
συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας
(ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω. Για τους σκοπούς της παρούσας, ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος
υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση».
Επομένως, εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν σύμφωνα με τις
ως άνω διατάξεις έχουν δικαίωμα μετάθεσης μετά τη συμπλήρωση διετούς
πραγματικής υπηρεσίας στην περιοχή διορισμού
τους, χωρίς να προβλέπονται εξαιρέσεις. Δύνανται, ωστόσο, να αποσπώνται από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ και από ΠΥΣΔΕ σε
ΠΥΣΔΕ, ήτοι σε σχολικές μονάδες, από το πρώτο, αμέσως μετά τον διορισμό έτος, εφόσον ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες
μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α' 45) ή έχουν, οι
ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω
ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία
67% και άνω, ανεξαρτήτως
παθήσεως, ενώ μετά την έκδοση του ν. 5128/2024 ο χρόνος αυτής της απόσπασης
λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση και αφορά
μόνο τους εκπαιδευτικούς που διορίζονται μετά τη δημοσίευση του νόμου, ήτοι μετά τις 30/07/2024 και όσους
εκπαιδευτικούς διανύουν το δεύτερο έτος διορισμού τους κατά το διδακτικό έτος
2024-2025.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΖΕΤΤΑ Μ. ΜΑΚΡΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου