Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024

Αίτημα τρίτεκνης μητέρας δημόσιας υπαλλήλου διορισμένης υπηρεσιακά εντός των ορίων του Δήμου

 

ΑΝΑΦΟΡΑ

 

Της:                Αθανασίου Μαρίας, Βουλευτού Β΄2 Δυτικού Τομέα Αθηνών

ΠΡΟΣ:            Τον κ. Υπουργό Εσωτερικών

Την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας


Αθήνα, 21/10/2024


ΘΕΜΑ:      «Αίτημα τρίτεκνης μητέρας δημόσιας υπαλλήλου διορισμένης υπηρεσιακά εντός των ορίων του Δήμου καταγωγής της στην Αττική να παρακαμφθούν θεσμικά οι δεσμεύσεις περί υποχρέωσης επί πενταετία χρόνου υπηρέτησης στα γεωγραφικά όρια του ως άνω Δήμου, λόγω εντοπιότητας, προκειμένου να επανενωθεί με την υπόλοιπη οικογένειά της, που έχει μετοικήσει σε ακριτική νησιωτική περιοχή»

 

Κυρία και Κύριε Υπουργοί,

Δεχθήκαμε πρόσφατα την απεγνωσμένη έκκληση μιας διορισμένης μέσω της προκήρυξης ΑΣΕΠ 1/543Μ/2008 σε Δήμο του λεκανοπεδίου της Αττικής δημοσίου υπαλλήλου τρίτεκνης μητέρας, η οποία μας ζήτησε να διαμεσολαβήσουμε ενώπιόν σας, διαβιβάζοντας προς το μέρος σας το αίτημά της για προετοιμασία και ψήφιση κατάλληλης νομοθετικής διάταξης που θα διευκολύνει την υπηρεσιακή της μετάθεση ή/και μετάταξη στη Μυτιλήνη της Λέσβου ή κάπου κοντά, όπου κατοικεί, πλέον, η οικογένειά της, παρά το ότι, λόγω της ανωτέρω προκήρυξης, συντρέχουν οι δεσμεύσεις της εντοπιότητας, που την υποχρεώνουν να εκτίσει πενταετία υπηρεσίας στον Δήμο καταγωγής και διορισμού της. Η εν λόγω, έχοντας ήδη διανύσει τριετία υπηρεσίας στον Δήμο καταγωγής της, που βρίσκεται εντός του λεκανοπεδίου Αθηνών, μας αναφέρει ότι, λόγω οικονομικών και οικογενειακής φύσης δυσκολιών, είχε μετοικήσει με την οικογένειά της, προ ετών, στο ανωτέρω νησί και λόγω της υποχρέωσής της να υπηρετεί στον Δήμο όπου βρίσκεται υπηρεσιακά τοποθετημένη, δεν έχει τη δυνατότητα να βλέπει τα παιδιά της. Η εν λόγω αιτείται την λήψη της ανάλογης πρόνοιας από την αρμόδια πολιτική ηγεσία μιας κατά παρέκκλιση των προβλεπόμενων διατάξεων περί εντοπιότητας, επιτρεπτής μετάθεσης ή μετάταξης ή μια επί τούτου νέα νομοθέτηση, όταν για την εν λόγω μετάθεση/μετάταξη συντρέχουν λόγοι οικογενειακής φύσης, πέραν των λόγων υγείας. Η μεταχείριση αυτή, ελπίζει αιτούσα να επιτευχθεί, στα πλαίσια μιας ειδικής μεταχείρισής της, ως τρίτεκνης μητέρας, υπό το πρίσμα των διευκολύνσεων στους τρίτεκνους και πολύτεκνους γονείς, που επιτρέπει το Σύνταγμα, προς στήριξη του θεσμού της οικογένειας. Η παραπάνω μητέρα ελπίζει σε μια πολιτική σας πρωτοβουλία, που θα παράξει νόμο, ο οποίος θα την επανενώσει με την οικογένειά της, θεωρώντας ότι, η ανάγκη στήριξης μιας τρίτεκνης ή πολύτεκνης οικογένειας είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη για μια ευνοϊκή προς την διαφύλαξη της ενότητας των οικογενειών τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας, ώστε να αίρεται υπέρ των ως άνω διορισμένων τρίτεκνων ή πολύτεκνων γονέων δημοσίων υπαλλήλων η δέσμευση για διάνυση χρόνου υπηρεσίας πέντε ετών στον Δήμο καταγωγής, λόγω εντοπιότητας, χάριν επανένωσης της οικογένειάς τους, ιδίως όταν, η σχετική μετάθεση/μετάταξη έχει στόχο την κατάληξη σε εκτός μεγάλων πόλεων ακριτικές υπηρεσιακές τοποθετήσεις. Ως εκ τούτου, σας παρακαλώ, να εξετάσετε τα παραπάνω αναφερόμενα και να αποφανθείτε σχετικά.

 

Η Αναφέρουσα Βουλευτής Αθανασίου Μαρία


Αθήνα, 10 - 12 - 2024

Αριθ. πρωτ.: 81913


Πληροφορίες: Τηλέφωνα:

e-mail:


Σ. Βασιλοπούλου Δ. Στεργίου 2131313195

2131361249

syntonismos2@ypes.gr


Προς:

Τη Βουλή των Ελλήνων

Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου Τμήμα Αναφορών

Κοινοποίηση:

Βουλευτή κα Αθανασίου Μαρία Βουλή των Ελλήνων


 

Θέμα: «Αίτημα τρίτεκνης μητέρας δημόσιας υπαλλήλου διορισμένης υπηρεσιακά εντός των ορίων του Δήμου καταγωγής της στην Αττική να παρακαμφθούν θεσμικά οι δεσμεύσεις περί υποχρέωσης επί πενταετία χρόνου υπηρέτησης στα γεωγραφικά όρια του ως άνω Δήμου, λόγω εντοπιότητας, προκειμένου να επανενωθεί με την υπόλοιπη οικογένειά της, που έχει μετοικήσει σε ακριτική νησιωτική περιοχή»

Σχετ.:  Η υπ’ αριθμ. πρωτ. 193/25-10-2024 Αναφορά

 

Σε απάντηση της ανωτέρω Αναφοράς, σας γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2α του άρθρου 4 «Προϋποθέσεις συμμετοχής» του ν. 4440/2016, όπως ισχύει:

«2. Προϋποθέσεις για τη συμμετοχή των υπαλλήλων στο ΕΣΚ είναι:

«α) Η συμπλήρωση διετίας από τον διορισμό ή, εφόσον ο διορισμός έγινε με μοριοδότηση λόγω εντοπιότητας, η συμπλήρωση του προβλεπόμενου χρόνου παραμονής. Αν η υποχρέωση παραμονής αφορά νομό, νησί ή παραμεθόριο περιοχή (άρθρο 17 παράγραφος 8 περίπτωση ιδ) του ν. 2190/1994) είναι δυνατή η συμμετοχή του υπαλλήλου σε διαδικασίες επιλογής για μετάταξη ή απόσπαση σε υπηρεσίες εντός των ορίων της περιοχής, όπου υφίσταται η δέσμευση, εφόσον ο υπάλληλος έχει συμπληρώσει το ήμισυ του υποχρεωτικού χρόνου παραμονής. Ειδικά στην περίπτωση της συνυπηρέτησης συζύγων, σύμφωνα με το άρθρο 11, επιτρέπεται η μετάταξη ή η απόσπαση σε υπηρεσία άλλης περιοχής του άρθρου 8, εφόσον ο υπάλληλος έχει συμπληρώσει το ήμισυ του υποχρεωτικού χρόνου παραμονής.».

Εκ των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι στις περιπτώσεις υπαλλήλων που έχουν δέσμευση παραμονής από διορισμό που έχει γίνει με μοριοδότηση λόγω εντοπιότητας, δεν υφίσταται δυνατότητα απόσπασης/μετάταξής τους προ της συμπλήρωσης του προβλεπόμενου χρόνου παραμονής. Μόνη εξαίρεση προβλέπεται στις περιπτώσεις που η υποχρέωση παραμονής αφορά νομό, νησί ή παραμεθόριο περιοχή της περ. ιδ της παραγράφου 8 του άρθρου 17 του ν. 2190/1994, όπως ισχύει, και ήδη ν. 4765/2021, όπως ισχύει, οπότε και ο υπάλληλος, εφόσον έχει συμπληρώσει το ήμισυ του υποχρεωτικού χρόνου παραμονής, δύναται να αποσπαστεί/μεταταχθεί σε υπηρεσίες εντός των ορίων της περιοχής, όπου υφίσταται η δέσμευση, ενώ όταν υφίστανται λόγοι συνυπηρέτησης, δύναται να αποσπαστεί/μεταταχθεί και σε υπηρεσίες άλλης περιοχής του άρθρου 8 του ν. 4440/2016 (υπηρεσίες άλλων απομακρυσμένων παραμεθόριων περιοχών, ορεινών/νησιωτικών ΟΤΑ α’ βαθμού), με την προϋπόθεση επίσης της συμπληρώσεως του ημίσεος χρόνου υποχρεωτικής παραμονής.

Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ. 14 του άρθρου 10 του ν. 3051/2002, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 36 του ν. 4250/2014: «Υπάλληλοι οι οποίοι διορίζονται με μοριοδότηση λόγω εντοπιότητας, μετατάσσονται ή μεταφέρονται σε παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή και οι οποίοι τυγχάνουν ειδικών ευεργετημάτων, υποχρεούνται να παραμείνουν στην υπηρεσία τοποθέτησης τους για μία τουλάχιστον δεκαετία, με εξαίρεση την περίπτωση που λόγω οργανωτικής αναδιάρθρωσης η ανωτέρω υπηρεσία συγχωνεύεται ή καταργείται.

Στην περίπτωση αυτή, καθώς και επίσης στην περίπτωση που οι υπάλληλοι έχουν υπηρετήσει το ήμισυ του υποχρεωτικού χρόνου παραμονής τους στην παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή, επιτρέπονται μετατάξεις, αποσπάσεις, μεταθέσεις, μεταφορές υπαλλήλων εντός της ίδιας παραμεθορίου ή προβληματικής περιοχής ή άλλης παραμεθορίου ή προβληματικής περιοχής, εφόσον σε αυτήν υπηρετεί ο/η σύζυγος τους για λόγους συνυπηρέτησης.   »

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 29 παρ. 4 του ν. 5149/2024 (Α’ 169), οι ως άνω σχετικές προβλέψεις του ν. 4440/2016, ήτοι τα εδάφια δεύτερο και τρίτο της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 4, όπως επίσης και η ως άνω παρ. 14 του άρθρου 10 του ν. 3051/2002, όπως ισχύει, για τους διοριστέους προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π. οι οποίες δημοσιεύονται μετά τις 25-10-2024, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 5149/2024, εφαρμόζονται με την επιφύλαξη της υποχρέωσης δεκαπενταετούς παραμονής της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 4765/2021 (Α’ 6).

Για τις υπηρεσιακές μεταβολές των τριτέκνων και πολυτέκνων υπαλλήλων έχουν προβλεφθεί ειδικές ρυθμίσεις προς προστασία τους, οι οποίες ωστόσο δεν δύνανται να εφαρμοστούν στην περίπτωση της εν λόγω υπαλλήλου, δεδομένης της δέσμευσης παραμονής της.

Ειδικότερα, αποκλειστικά για τους τρίτεκνους ή πολύτεκνους υπάλληλους, έχει προβλεφθεί η δυνατότητα μετάταξης για λόγους συνυπηρέτησης (άρθρο 11Α του ν. 4440/2016, όπως προστέθηκε με το άρθρο 34 του ν. 5027/2023), ενώ ειδικά για τους πολυτέκνους υπαλλήλους, εφόσον κατά το πέρας των τεσσάρων (4) ετών απόσπασης για λόγους συνυπηρέτησης έχουν τουλάχιστον τέσσερα (4) προστατευόμενα τέκνα, η απόσπαση για λόγους συνυπηρέτησης δύναται να παραταθεί για δύο ακόμη έτη (συνολικά έξι), κατόπιν επανεξέτασης του σχετικού αιτήματος από την Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας.

Περαιτέρω, στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 67 του Υ.Κ. προβλέπεται ότι μετάθεση πολυτέκνου και τέκνου πολυτέκνου δεν είναι δυνατή χωρίς αίτησή τους. Η ρύθμιση αυτή ισχύει και για υπαλλήλους που είναι γονείς τριών τέκνων ή για ένα τέκνο οικογένειας με τρία παιδιά, τα οποία ένα ή περισσότερα είναι υπάλληλοι.

Επιπλέον, και δεδομένου ότι η υπάλληλος έχει διοριστεί στο Δήμο Γαλατσίου, όπως προκύπτει από την αναφερόμενη προκήρυξη, σας γνωρίζουμε ότι στους υπαλλήλους ΟΤΑ α’ βαθμού δεν υφίσταται η υπηρεσιακή μεταβολή της μετάθεσης.

Τέλος, σας γνωστοποιούμε ότι το Υπουργείο Εσωτερικών, και με στόχο την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού των δημοσίων υπηρεσιών, αξιολογεί όλες τις προτάσεις σχετικά με τις υπηρεσιακές μεταβολές, έχοντας πάντα ως γνώμονα τα δίκαια αιτήματα των υπαλλήλων, εφόσον δεν θίγονται δικαιώματα τρίτων καθώς και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Κατά τα λοιπά, αρμόδιο να απαντήσει είναι το συνερωτώμενο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

 

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΓΙΑΝΝΗ


 

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΓΙΑΝΝΗ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου