ΑΝΑΦΟΡΑ
Αθήνα, 13/5/2025
Του: Φωτόπουλου Στυλιανού, Βουλευτού Α’ Ανατολικής Αττικής
ΘΕΜΑ: «Αίτημα της Ομοσπονδίας Πολυμελών Οικογενειών με Τρία Τέκνα να επισπευσθεί μια συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας προκειμένου να συζητηθεί η θεματολογία της ατζέντας που αφορά στη στήριξη των πολυμελών οικογενειών αλλά και στο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα με σκοπό το να προταθούν λύσεις με προοπτική άμεσης υλοποίησης»
Κυρία Υπουργέ,
Σε ανοιχτή επιστολή που μας προώθησαν οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Πολυμελών Οικογενειών με Τρία Τέκνα τέθηκε υπόψη μας η αγανάκτησή τους για την απροθυμία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου σας να προβεί σε συνάντηση με την Ομοσπονδία για τη συζήτηση και την προώθηση λύσεων που αφορούν σε ατζέντα θεμάτων των πολυμελών οικογενειών. Κατόπιν επικοινωνίας τους μαζί μας, οι ανωτέρω εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Πολυμελών Οικογενειών με Τρία Τέκνα μας ζήτησαν να διαμεσολαβήσουμε ενώπιόν σας, διαβιβάζοντας προς το μέρος σας το αίτημα για λήψη των απαραίτητων πολιτικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να επισπευσθεί μια κοινή συνάντηση μεταξύ σας, ώστε να συζητηθεί η θεματολογία της ατζέντας που αφορά στη στήριξη των πολυμελών οικογενειών αλλά και στο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας, με σκοπό το να προταθούν λύσεις με προοπτική άμεσης υλοποίησης.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω και αφού λάβετε υπόψη τα αναφερόμενα στην συνημμένη ανοιχτή επιστολή, σας παρακαλώ, να τα εξετάσετε και να αποφανθείτε σχετικά
Ο Αναφέρων Βουλευτής
Φωτόπουλος Στυλιανός
ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων
Δ/νση Κοιν/κού Ελέγχου
Τμήμα Αναφορών
Αθήνα
KOIN. : Πολιτική Γραμματεία Υπουργού
Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
ΘΕΜΑ: «Αίτημα της Ομοσπονδίας Πολυμελών Οικογενειών με Τρία Τέκνα να επισπευσθεί μια συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας προκειμένου να συζητηθεί η θεματολογία της ατζέντας που αφορά στη στήριξη των πολυμελών οικογενειών αλλά και στο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα με σκοπό το να προταθούν λύσεις με προοπτική άμεσης υλοποίησης»
ΣΧΕΤ: Η με αριθ. πρωτ. 1924/14-5-2025
Αναφορά.
Σχετικά την υπ’αριθμ.1924/14-05-2025 αναφορά που κατατέθηκε στη Βουλή από το βουλευτή κ. Φωτόπουλο Στυλιανό της Κοινοβουλευτικής ομάδας της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ με θέμα: «Αίτημα της Ομοσπονδίας Πολυμελών Οικογενειών με Τρία Τέκνα να επισπευσθεί μια συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας προκειμένου να συζητηθεί η θεματολογία της ατζέντας που αφορά στη στήριξη των πολυμελών οικογενειών αλλά και στο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα με σκοπό το να προταθούν λύσεις με προοπτική άμεσης υλοποίησης», σας ενημερώνουμε ότι:
Α. Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας έχει καταρτίσει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό, το οποίο παρουσιάστηκε στις αρχές Οκτωβρίου του 2024 στο υπουργικό συμβούλιο και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό, έχει ορίζοντα δεκαετίας (έως το 2035), δεν περιορίζεται απλά στην προσπάθεια ανάκαμψης των γεννήσεων αλλά προσβλέπει στη συνολική διαχείριση των επιπτώσεων της αλλαγής που έχει επέλθει στην ηλικιακή δομή του πληθυσμού και βασίζεται σε 5 βασικούς άξονες:
1. Στην ενίσχυση των γεννήσεων και την ταυτόχρονη στήριξη της οικογένειας
2. Στην ενίσχυση της απασχόλησης
3. Στη διαχείριση της μακροζωίας - γήρανσης
4. Στην τοπική ανάπτυξη και την προώθηση της καινοτομίας
5. Στην ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών.
Οι ως άνω αναφερόμενοι άξονες είναι εναρμονισμένοι με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις προτεραιότητες και τις καλές πρακτικές που προτείνονται από διεθνείς οργανισμούς. Οι άξονες καταλήγουν σε περισσότερες από 100 δράσεις συνολικής δαπάνης 20 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων που έχουν ληφθεί ήδη από το 2019, οι οποίες αφορούν σε όλες τις ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού.
Το ΕΣΔ για το Δημογραφικό, έχει ορίζοντα δεκαετίας (2025-2035) και απαιτεί τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων Υπουργείων. Μέσω αυτού, γίνεται προσπάθεια διαμόρφωσης ενός ευνοϊκού για την οικογένεια και το παιδί περιβάλλοντος, το οποίο θα σέβεται τις επιθυμίες, θα παρέχει επιλογές και θα υποστηρίζει τις ανάγκες των πολιτών. Απώτερο στόχο αποτελεί η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου μέσα από τον σχεδιασμό, την εφαρμογή, τον συντονισμό και αξιολόγηση δράσεων που αφορούν το σύνολο των πολιτών σε όλο τον κύκλο ζωής.
Β. Πέραν των ανωτέρω, εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό άξονα της κοινωνικής πολιτικής η στήριξη των οικογενειών μέσω είτε της οικονομικής ενίσχυσης της είτε μέσω της παροχής υπηρεσιών και διευκόλυνσης της πρόσβασης σε αυτές.
Ειδικότερα:
α) Επίδομα παιδιού: Με το άρθρο 214 του ν.4512/2018 ( Α' 5 ), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 15 του ν.4659/2020 (Α'21 ), αναμορφώθηκε το καθεστώς για τα οικογενειακά επιδόματα με την αντικατάστασή τους από ένα ενιαίο επίδομα παιδιού, το οποίο χορηγείται λαμβάνοντας υπόψη:
- τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων
- το ισοδύναμο οικογενειακό εισόδημα
- την εισοδηματική κατηγορία κάθε οικογένειας.
Το ποσό του επιδόματος υπολογίζεται βάσει κλιμακούμενου εισοδηματικού κριτηρίου, ώστε να καταβάλλεται στοχευμένα στις οικογένειες με παιδιά, που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη ανάγκη. Η διαδικασία της χορήγησης του επιδόματος παιδιού, καθορίστηκε με την αρ.Γ.Π.οικ.Δ22/11/2705/58/2018 (57/Β') απόφαση, όπως ισχύει.
β) Επίδομα γέννησης: Με τον ν.4659/2020 (Α' 21 ), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4756/2020(Α' 235 ), και τις διατάξεις των άρθρων 29-32 του ν.
5092/2024 (Α'33), θεσπίστηκε επίδομα γέννησης, για κάθε παιδί που γεννιέται στην Ελλάδα. Η διαδικασία για την χορήγηση του επιδόματος καθορίστηκε με την αρ.Δ11/οικ.8523/236/20(490/Β') ΚΥΑ, όπως ισχύει.
Για τον καθορισμό του ύψους του επιδόματος λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των εξαρτώμενων τέκνων όπως αυτός διαμορφώνεται μετά την γέννηση του τέκνου και το ποσό καταβάλλεται ως εξής:
α) 2.400,00 € για το πρώτο κατά σειρά γέννησης εξαρτώμενο τέκνο β) 2.700,00 € για το δεύτερο κατά σειρά γέννησης εξαρτώμενο τέκνο γ) 3.000,00 € για το τρίτο κατά σειρά γέννησης εξαρτώμενο τέκνο και δ) 3.500,00 € για το τέταρτο και κάθε επόμενο κατά σειρά γέννησης εξαρτώμενο τέκνο.
Το επίδομα γέννησης του άρθρου 1 του ν. 4659 / 2020 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 29
του ν. 5092 / 2024 καταβάλλεται αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2023 στα πρόσωπα που κατέστησαν δικαιούχοι.
Η αύξηση θα ισχύει αναδρομικά για τα παιδιά που γεννήθηκαν από 1-1-2023.
γ) Οικονομική ενίσχυση οικογενειών Ορεινών και Μειονεκτικών Περιοχών: Η χορήγηση της οικονομικής ενίσχυσης των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών θεσπίστηκε με το νόμο 3016/2002 (Α’ 110), με σκοπό την οικονομική ενίσχυση των νοικοκυριών που διαβιούν στις περιοχές αυτές και έχουν ιδιαίτερα χαμηλό εισόδημα, το οποίο δεν ξεπερνά το ποσό των 4.700 ευρώ ετησίως. Το ύψος του επιδόματος ανέρχεται σε:
- εξακόσια (600,00) ευρώ, για ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 3.000 ευρώ
- τριακόσια (300,00) ευρώ, για ετήσιο οικογενειακό εισόδημα από 3.000 έως 4700 ευρώ.
Το επίδομα καταβάλλεται εφάπαξ κατ’ έτος στους δικαιούχους από τον ΟΠΕΚΑ και η χρηματοδότηση βαραίνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, ενώ δεν προσμετράται στο συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, οικογενειακό εισόδημα .
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 της αριθ. Δ11/οικ. 28711/1021/2020 ΚΥΑ (Β' 2882) «...Ως μειονεκτικές περιοχές για τη χορήγηση της εισοδηματικής ενίσχυσης από το έτος 2020 και εντεύθεν νοούνται οι περιοχές με σημαντικά φυσικά μειονεκτήματα και οι περιοχές με ειδικά μειονεκτήματα κατά την έννοια των παρ. 3 και 4 , αντίστοιχα, του άρθρου 32 του Κανονισμού (ΕΕ) 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013, όπως αυτές καθορίστηκαν στα σχετικά Παραρτήματα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας...».
δ) Πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας, το οποίο θεσπίστηκε με το άρθρο.58 του ν. 4837/2021 (178 Α’) , όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 του ν.5107/2024 (Α’64) και διευρύνθηκε ως προς τους δικαιούχους φορείς, δηλαδή τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών.
Το πρόγραμμα εντάσσεται στη δράση «Ενίσχυση παιδικής προστασίας» (κωδ.16919), που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και Εθνικούς πόρους. (Απόφαση ένταξης, ΑΔΑ: ΡΞ07Η-0ΞΤ/27.11.2023) Αποσκοπεί στη δημιουργία 20.000 νέων θέσεων σε βρεφικούς σταθμούς, για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών, σε υπάρχουσες ή νέες δομές. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 70.097.200,00 ευρώ εκ των οποίων τα 56.530.000,00 ευρώ αποτελούν συνεισφορά του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το ποσό των 13.567.200,00 ευρώ αποτελούν συνεισφορά Εθνικού ΠΔΕ - ΦΠΑ.
ε) Με τις διατάξεις του άρθρου 104 «Πρόσβαση παιδιών προσχολικής ηλικίας, βρεφών και νηπίων, σε υπηρεσίες προσχολικής αγωγής και φροντίδας, πρόσβαση παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης» του ν.4941/2022 (Α' 113),
θεσπίστηκε πρόγραμμα οικονομικής στήριξης οικογενειών , για την πρόσβαση βρεφών και νηπίων σε υπηρεσίες προσχολικής αγωγής και φροντίδας, καθώς και πρόγραμμα οικονομικής στήριξης οικογενειών για την πρόσβαση παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης, με την εφαρμογή σύγχρονων παιδαγωγικών πρακτικών και δραστηριοτήτων, εκτός σχολικού ωραρίου. Δικαιούχος υλοποίησης του προγράμματος, ορίζεται η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, Ανώνυμη Εταιρεία (ΕΕΤΑΑ ΑΕ). Η δαπάνη χρηματοδότησης καλύπτεται από ενωσιακούς πόρους των συγχρηματοδοτούμενων Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027, και από Εθνικούς Πόρους.
Για τη χρονική περίοδο 2024-2025 από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας για την υλοποίηση του προγράμματος θα διατεθεί ποσό ύψους 70.000.000 €. Για την ίδια περίοδο, με την αριθ. 99310/2024 ( Β'4056) ΚΥΑ , καθορίζονται οι κατηγορίες των ωφελουμένων, τα κριτήρια επιλογής, η διαδικασία υλοποίησης, η δυνατότητα επέκτασής τους, καθώς και κάθε λεπτομέρεια.
Σε ό,τι αφορά παιδιά που διαβιούν σε Μονογονεϊκές Οικογένειες, τους πολύτεκνους και τριτέκνους δυνητικά ωφελούμενους, προβλέπεται αυξημένη επιπλέον μοριοδότηση για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα ( άρθρο 8 της προαναφερόμενης ΚΥΑ)
στ) Κατασκηνώσεις: Στο πλαίσιο του Κρατικού Κατασκηνωτικού προγράμματος για τη φιλοξενία παιδιών, οικογενειών, ηλικιωμένων και Ατόμων με Αναπηρίες, με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα, λειτουργούν Παιδικές Εξοχές του Κρατικού Προγράμματος, βάσει των διατάξεων του ν.749/1948 ( 200/Α'), όπως ισχύει.
Η συμμετοχή των παιδιών των πολύτεκνων και τρίτεκνων οικογενειών στις Παιδικές Εξοχές του Κρατικού Προγράμματος γίνεται δωρεάν, χωρίς την καταβολή ποσού συμμετοχής.
Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας στο πλαίσιο των αποκλειστικών του αρμοδιοτήτων στηρίζει και θα συνεχίσει να στηρίζει τις πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες πριμοδοτώντας τη συμμετοχή των παιδιών τους στα προγράμματα του.
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΔΟΜΝΑ ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου