ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Αριθμ. Πρωτ.
ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ:
Ημερομ.
Θεσσαλονίκη, 3/10/2025
Του: Βελόπουλου Κυριάκου, Προέδρου του Κόμματος, Βουλευτή Β3'Νότιου
Τομέα Αθηνών
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
ΘΕΜΑ: «Άρση αδικίας σε βάρος τρίτεκνων πυροσβεστών ως προς το
δικαίωμα αμετάθετου»
Κύριε Υπουργέ,
Η Ομοσπονδία Πολυμελών Οικογενειών με Τρία Τέκνα Ελλάδος (ΟΠΟΤΤΕ), κατόπιν
αναφορών μελών της που υπηρετούν στο Πυροσβεστικό Σώμα, εκφράζει την έντονη
διαμαρτυρία της για την κατάργηση του αμετάθετου στους τρίτεκνους πυροσβέστες. Η
εν λόγω ρύθμιση, η οποία εισάγει σοβαρή αδικία σε βάρος εκατοντάδων οικογενειών,
αναιρεί ευνοϊκές προβλέψεις του παρελθόντος και δημιουργεί ανασφάλεια στους
υπαλλήλους που καλούνται να συνδυάσουν την υπηρεσιακή τους αποστολή με την
οικογενειακή τους ζωή. Συγκεκριμένα, ο πρόσφατος Ν. 5229/12-92025 (ΦΕΚ 158Α,
άρθρο 20 παρ. 2) ορίζει ρητά ότι οι γονείς που αποκτούν την τριτεκνική ιδιότητα τη
διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από
αυτήν. Ωστόσο, δεν αναγνωρίστηκαν οι προβλέψεις της παραγράφου 1β της υπ’ αριθμ.
27162/Φ.20.1/11.5.2021 διαταγής του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος, σε
συνδυασμό με το άρθρο 162 παρ. 1β του Ν. 4662/2020, σύμφωνα με τις οποίες οι
τρίτεκνοι πυροσβέστες εξαιρούνται ρητώς από μετάθεση ή απόσπαση χωρίς αίτησή
τους. Επιπλέον, στην ίδια διαταγή διευκρινίζεται ότι για την υπαγωγή στις ευεργετικές
διατάξεις δε λαμβάνεται υπόψη η ενηλικίωση των τέκνων, γεγονός που καταρρίπτει
ερμηνείες οι οποίες περιορίζουν αδικαιολόγητα το πεδίο εφαρμογής των ρυθμίσεων.
Επιπλέον, η διατήρηση της ισόβιας ιδιότητας του τρίτεκνου γονέα, η οποία αποτελεί
πλέον νομοθετημένη πραγματικότητα (Ν. 5229/2025), καθιστά αδιανόητη οποιαδήποτε
διοικητική πρακτική που καταστρατηγεί το κατοχυρωμένο δικαίωμα υπαγωγής των
τρίτεκνων πυροσβεστών στις ευεργετικές διατάξεις. Η στήριξη της τρίτεκνης
οικογένειας δεν αποτελεί μόνο ζήτημα θεσμικής δικαιοσύνης, αλλά συνιστά πράξη
κοινωνικής αλληλεγγύης και δημογραφικής ευθύνης, ιδίως σε μια περίοδο κατά την
οποία το ελληνικό κράτος αναγνωρίζει το δημογραφικό πρόβλημα ως κορυφαία εθνική
προτεραιότητα.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεται να προχωρήσει στην άμεση απαλοιφή της παραγράφου 1 του άρθρου
162 του Ν. 4662/2020, ώστε να μην παραβιάζεται η ισχύουσα νομοθεσία;
8986
3/10/2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
2. Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει το Υπουργείο για την ουσιαστική προστασία του
δικαιώματος των τρίτεκνων πυροσβεστών να μη μετατίθενται ή αποσπώνται παρά τη
θέλησή τους;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
Ταχ. Διεύθυνση: Λεωφ. Κηφισίας
37-39, 151 23, Μαρούσι
Τηλέφωνο: 213 1510 996
Email:
koinel@civilprotection.gr
Μαρούσι, 14 Οκτωβρίου 2025
Αριθ. Πρωτ.: 405
ΠΡΟΣ:
Βουλή των Ελλήνων/
Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού
Ελέγχου/ Τμήμα Ερωτήσεων και
Α.Κ.Ε.
ΘΕΜΑ: «Απάντηση σε μέσο κοινοβουλευτικού
ελέγχου». ΣΧΕΤ: Η υπ’ αριθ. 8986/ 03.10.2025
Ερώτηση.
Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου, σας
γνωρίζουμε, σύμφωνα με το υπ’ αριθ. 55493 Φ.109.1/09.10.2025 έγγραφο
Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος, τα κάτωθι:
Στο άρθρο 162 παρ. 1 (β) του ν. 4662/2020 (Α’ 27), ορίζεται ότι:
«Εξαιρούνται των μεταθέσεων και αποσπάσεων, χωρίς αίτησή τους, οι υπάλληλοι
που υπάγονται σε μια από τις παρακάτω κατηγορίες: […] τρίτεκνοι…», ενώ με το
τελευταίο εδάφιο της ίδιας παραγράφου ορίζεται ότι η παραπάνω εξαίρεση ισχύει
μέχρι την ενηλικίωση των τέκνων.
Από τη διατύπωση της ως άνω διάταξης προκύπτει ότι ο νομοθέτης δεν
απέβλεψε γενικά και αόριστα στον συνολικό αριθμό των τέκνων του γονέα-
πυροσβεστικού υπαλλήλου, προκειμένου να τον εξαιρέσει από το πεδίο εφαρμογής
των περί μεταθέσεων και αποσπάσεων διατάξεων του νόμου, αλλά ειδικά και
συγκεκριμένα στον αριθμό των ανήλικων τέκνων του.
Περαιτέρω, με το άρθρο 20 του ν. 5229/2025 (Α’ 158) προστέθηκε άρθρο 1Α
στον ν. 3454/2006 (Α' 75), στην παρ. 1 του οποίου ορίζεται ότι τρίτεκνοι είναι οι
γονείς τριών τέκνων, είτε αυτά είναι ανήλικα, είτε ενήλικα, ενώ στην παρ. 2 του
ίδιου άρθρου ορίζεται ότι οι γονείς που αποκτούν την τριτεκνική ιδιότητα, τη
διατηρούν ισοβίως.
Σύμφωνα με τις γενικές ερμηνευτικές αρχές, αφενός ο μεταγενέστερος
νόμος κατισχύει του προγενέστερου και αφετέρου, ο ειδικότερος νόμος υπερισχύει
του γενικότερου. Πέραν των ανωτέρω θεμελιωδών αρχών της ερμηνείας του
δικαίου, οι οποίες λειτουργούν ως κατευθυντήριες γραμμές κάθε φορά που
πλείονες κανόνες δικαίου διεκδικούν την εφαρμογή τους επί μίας συγκεκριμένης
περίπτωσης, υφίσταται και άλλη αρχή που συμπληρώνει και εξειδικεύει τις
ανωτέρω: Ο μεταγενέστερος γενικός νόμος δεν αντικαθιστά τον προγενέστερο
ειδικό και επομένως, ο προγενέστερος ειδικός νόμος "επιζεί" του μεταγενέστερου
γενικού, έναντι του οποίου υπερισχύει στη ρύθμιση των ειδικών περιπτώσεων,
χάριν των οποίων έχει θεσπισθεί (ΝΣΚ 12/2025).
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 162 του ν.
4662/2020, αν και προγενέστερες σε σχέση με τον ν. 5229/2025, έχουν ειδικό
χαρακτήρα ως προς τα υποκείμενα τα οποία αφορούν, ήτοι, μεταξύ άλλων, τους
τρίτεκνους υπαλλήλους του ΠΣ, και ως
εκ τούτου υπερισχύουν οποιασδήποτε αντίθετης γενικής διάταξης, προγενέστερης
ή μεταγενέστερης. Συνεπώς, με την ισχύουσα διατύπωση της παρ. 1 του άρθρου
162 του ν. 4662/2020, για τον καθορισμό της έννοιας του τρίτεκνου γονέα-
πυροσβεστικού υπαλλήλου πρέπει να λαμβάνεται κάθε φορά υπόψη ο αριθμός των
ανήλικων τέκνων του και όχι ο συνολικός αριθμός των τέκνων αυτού, ενώ η
μεταγενέστερη διάταξη του άρθρου 20 του ν. 5229/2025, ως γενικότερη, δεν ασκεί
επιρροή στην ερμηνεία αυτή.
-Ο-
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Ευάγγελος Τουρνάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου